(Ne)kvalitet slike i tona u etv.rs mreži
#1
Mnogo ima komentara ovde na forumu o kvalitetu slike i tona u domaćoj Dvb-t2 mreži.

Prenos slike i tona je mnogo teža stvar nego što laici misle. U stvari, kvalitet zavisi od najlošije karike u produkcionom lancu.

Krenuću od kraja, odnosno od tv aparata kod korisnika, koji su uglavnom stari CRT ili nove LCD-LED kante i nemaju ugrađen Dvb-t2 prijemnik, pa ljudi koriste STB uređaje. A STB su kinezi i to najgori. Veza je obično SCART isto kineski.
Poneki napredan korisnik stavi HDMI, isto najjeftini.

Antena na krovu je ili "čehinja" ili više loga, potrebnih i nepotrebnih, vezanih na tursko pojačalo. Kabl onaj "najbolji" u kome ima i tragova bakra.



...i tu se završava krivica korisnika.


Idući ka kameri, na emisijonoj strani idu moćne antene, ogromni kablovi, veliki stubovi, moćni predajnici, energetika... sve ful.

I sam sistem Dvb-t2 sa ovom opremom i odabranim parametrima daje vrlo stabilan prijem.

Tu dolazimo do tačke u kojoj se formira MUX i tu nastaje slika koju gledamo.

Sliku iz SDI signala u h.264 pretvaraju zaista vrhunski koderi koje ima etv.
Parametri su još uvek u podešavanje, ali kako sam večeras čuo planiraju da ponude od maksimalnih 5Mpbs za HD do samo 1,7Mbps za SD lokalce, uz bedan 96kbps MPEG1.2 zvuk.
o.O

Tehnički zahtev firme etv je signal u studijskom formatu SDI, što deluje sasvim logično. Ipak, taj siganl ima protok od 269Mbps što ga čini dosta "teškim" za prenos.
Zbog toga, većina stanica pribegava fori da prvo kompresuje sliku i takvu je šalje do etv tačke pristupa gde vrše dekompresiju i konverziju na SDI i takav daju etv-u na ponovno kodiranje.


...nastaviće se...
“Obrazovana osoba je naučila da se informacija gotovo uvek objavljuje da bi u najboljem slučaju bila nekompletna; vrlo često je netačna, služi usmeravanju u pogrešnom pravcu, neretko izmišljena, neiskrena je ili – sasvim pogrešna.”
Russell Wayne Baker
Reply
#2
(19. Jun 2015, 01:43)dvb-t manijak Wrote: Tehnički zahtev firme etv je signal u studijskom formatu SDI, što deluje sasvim logično.

Jako logicno, po sistemu "dajte nam najbolji moguci signal da ga unakazimo do neprepoznatljivosti na 1,7 Mbps". Ko jos u celom svetu na daljinu prenosi TV signale od 300 megabita?
Reply
#3
A da li je moguće i da li bi imalo smisla da emiter sâm šalje T2 signal kvaliteta kojim ga i ETV dalje emituje?
Reply
#4
Ako je konstantan bitrejt za svaki program u MUX-u, onda sama televizija može da enkoduje SDI signal kod sebe u zadati bitrejt mpeg4/mp1l2 i tako da ga pošalje ETV-u čiji bi posao bio jedino da taj niz bitova kroz multiplekser ubaci u MUX.

Ako se radi statističko multipleksiranje onda ne gine dupla kompresija slike i zvuka, u tom slučaju bi tv stanica trebala recimo da pošalje bar (lupam) 6-8Mbps mpeg4 sliku i 320kbps zvuk, jer je RAW prenos slike iz zvuka od oko 300Mbps malo nezgodan.
Reply
#5
Ne T2 signal, vec h. 264 enkoder moze biti u tv stanici i onda se u etv multipleksira bez rekompresije. To je cesto praksa.


1.7Mpbs nije nije malo i etv nije glavni krivac za losu sliku na tim tv stanicama. Nema priliku da gledam, ali me interesuje da li se pojavljuju ogromni pikseli pri brzim kadrovima pri tom bitrejtu? Nekada je rts sat imao enkoder da je sa 2.3Mbps i 704x576 h. 262 i slika nije imala piksele kao sada kada koriste usluge OIV-a i 4mbps.

Poenta mnogo važnija stvar je gde se iz analogije konvertuje u digitalnu. Posto vecina tv stanica ima analogni lanac produkcije. Svako udaljavanje od izvora (analogni linkovi, i sl) će na kraju pokvariti kvalitet slike, jer su podložni i minimalnom šumu. Odlika mpeg kompresije jeste u iskorišćenju statičnosti frejmova (sličica). Ono što te tv stanice ne znaju je verovatno da pojava i minimalnog šuma rezultuje da svaki sledeći frejm je dinamičan, gotovo nemoguće iskoristiti mpeg kompresiju kako treba. Zbog toga tv stanicama sa šumom je potreban veći protok da bi mpeg enkoder mogao da iskodira tako dinamičnu sliku. Ako pustite statisticko multipleksiranje, takve stanice bi 'jele:' nekoliko puta više protoka. Kad mi se ograniči protok slika izgleda muljavo i tu nema puno pomoću.

O analognoj distribuciji unutar tv stanice kasnije...
[Image: 5urbzc.gif]
Reply
#6
To sam ostavio za nastavak, ali kad sednem za tastaturu.

Ukratko, etv ne dozvoljava IP pristup. Čak i ako imaš ip link moraš prvo da dekodiraš signal i da daš sdi.
“Obrazovana osoba je naučila da se informacija gotovo uvek objavljuje da bi u najboljem slučaju bila nekompletna; vrlo često je netačna, služi usmeravanju u pogrešnom pravcu, neretko izmišljena, neiskrena je ili – sasvim pogrešna.”
Russell Wayne Baker
Reply
#7
Važi, čekamo! Wink

(19. Jun 2015, 09:37)Aleksandar Wrote: Nemam priliku da gledam, ali me interesuje da li se pojavljuju ogromni pikseli pri brzim kadrovima pri tom bitrejtu?

Ja sam video kod ovih nekih "šou programa" da se kod stroboskopskih i sl. efekata slika raspada, a da se pri brzim pokretima zamućuju delovi slike, recimo naleteo sam na "Zvezdice" gde se lice deteta potpuno zamutilo, bilo je čak jezivo na neki način.
Reply
#8
Pitanje je da li je problem raspadanja slike zbog kompresije na linku ili posle u ETV enkoderu. Uglavno rekompresija se ne preporucuje, jer i digitalni link sa losim protokom moze izazvati probleme kao i analogni. Realno, u MUX1 vec sada ETV moze slobodno da dodeli po 6Mbps, ne znam zasto stede protok kad kapacitet mreze to dozvoljava.
[Image: 5urbzc.gif]
Reply
#9
U nastavku da krenem u suprotnom pravcu, od kamere, odnosno od izvora signala.

Kamere po lokalnim tv stanicama su uglavnom stare. Većina nema mogućnost 16:9 rada. Neke televizije i nemaju „studijske“ kamere nego i za tu svrhu koriste terenske. Kamere se uglavnom vezuju analogno. Većina ide kompozitno, neki napredniji Y/C („S“) a retki komponentno. Samo baš velike tv stanice imaju SDI veze.
Ovakav način povezivanja je sličan i za sve ostale uređaje u režiji.
Da ovde napomenem iako nije tema, da se HDMI veza ne smatra profesionalnom vezom, mada postoje uređaji koji prihvataju i ovakav ulaz.

Generalno iako najlošija, čak i varijanta sa kompozitnim vezama može da dâ dobru sliku, ako je kabliranje odrađeno dobro i ako se koriste profi distribucije signala.
A ako se signali provlače kroz monitore, dele „T“ račvama, onda ništa… Smile


Digitalizacija produkcije je počela pre više od 10 godina. DV/DVCAM format je široko raširen po Srbiji, mada se radi i DVCPRO i „AVI i-frame“, a u poslednje vreme ulaze i HD formati.

Kada su uređaji 100% hardverski nema većih problema, a kada se koristi softverska emulacija dolazi do problema u aspektu, „fildovima“ i mnogo čemu drugom.
Većina  stanica kao kućni format koristi DV/DVCAM. On daje vrlo korektnu sliku i odličan ton. Ipak on sa svojih 25Mbps nije baš lak za čuvanje, pa većina emisije, kao krajnji produkt, čuva u MPEG2 h.262 formatu. U zavisnosti od hardvera i odabranih parametara dobija se i kvalitet slike i zvuka.
Ova slika je bila korektna za analogno emitovanje i generalno, čak i kada se gleda na velikom tv-u izgleda sasvim dobro, mada naravno, ne može se porediti sa DV varijantama.


Sad se susrećemo sa krajem prošle priče, sa tom najslabijom karikom u lancu.
To je veza između tv stanice i etv-a.

Sa jedne strane imamo sliku koja izlazi iz tv stanice. Bila ona analogno ili digitalna, u njoj već postoje tragovi kodiranja na h.262, vide se loši kablovi, stare kamere, loše svetlo…
Ta slika na monitoru deluje sasvim zadovoljavajuće i to je vrlo bitno reći, jer njene mane ne smetaju ljudskom oku.
Oku ne smetaju, ali koderu smetaju itekako. Po principu GIGO svaka uneta smetnja se umnožava svakim kodiranjem i dekodiranjem.

Da je topologija mreže etv otvorena za uslovni ip pristup od strane stanica, koderi bi mogli da budu u samim stanicama. Tako bi se put tv signala ovde završavao i dekodirnje bi se izvršavalo tek kod krajnjih korisnika.

ETV se odlučio za zatvorenu mrežu u kojoj rade samo njihovi uređaji. Zbog toga stanice moraju da dostave SDI signal u tačkama pristupa. Kao što sam već rekao, to je 269Mbps i to nije nativni ip strim, tako da se on šalje teškom mukom ili je neophodno izvršiti i jedno, prolazno kodiranje/dekodiranja. Pošto se ovaj korak vrši u zatvorenom sistemu tv stanice ona sama određuje format i parametre kodiranja.

Tako se ona podnošljiva slika kodira i dekodira još bar dva puta i postaje dosta lošije (opet GIGO)
Neke stanice su iskoristile analogne linkove da dostave signal do etv-a. To je sigurno pouzdanija metoda od ovih kodiranja/dekodiranja, ali unosi neki analogni šum u sliku i ton. Šum bi bio zanemarljiv kod analognog emitovanja, ali kada se kodira/dekodira javljaju se digitalni artefakti.


Ukratko, idealan sistem su SDI veze na nivou režije i cele tv stanice i njegova dostava etv-u.
Jedino u tom slučaju biće dobra slika. Znam da tako radi RTS, a čuo sam da je Pink prešao na takav sistem pre par nedelja.

Svaka druga varijanta unosi neki gubitak u sliku, kao i bilo koji drugi kompromis u životu.
“Obrazovana osoba je naučila da se informacija gotovo uvek objavljuje da bi u najboljem slučaju bila nekompletna; vrlo često je netačna, služi usmeravanju u pogrešnom pravcu, neretko izmišljena, neiskrena je ili – sasvim pogrešna.”
Russell Wayne Baker
Reply
#10
(19. Jun 2015, 13:10)dvb-t manijak Wrote: Ukratko, idealan sistem su SDI veze na nivou režije i cele tv stanice i njegova dostava etv-u.
Jedino u tom slučaju biće dobra slika. Znam da tako radi RTS, a čuo sam da je Pink prešao na takav sistem pre par nedelja.

Malo si ga preterao, posto se nijedan sportski prenos iz inostranstva koji gledamo na bilo kom HD kanalu, pa i onom sa najboljom slikom ne prenosi tako, vec ide kao feed signal i nikakvi artefakti se ne vide kada kanal ima dovoljan bitrejt. To znaci da prenos 300 Mbps nije potreban, vec da je i za najzahtevnije scene dovoljno npr. 6 Mbps za SD i 20 Mbps za HD.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 2 Guest(s)